To 4ο δημοτικό σχολείο Νέας Σμύρνης πρωτοπορεί σε ιδέες και καινοτόμες δράσεις για τους μαθητές του
Της Κέλλυς Φαναριώτη, εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
Όταν πριν από τρία χρόνια έγινε διευθυντής στο 4ο δημοτικό σχολείο Νέας Σμύρνης, ο κ. Νίκος Σιούτας, δρ Ψυχολογίας, ειδικός παιδαγωγός και πρώην σχολικός σύμβουλος, είχε ένα όραμα: να δημιουργήσει ένα σχολείο ανοιχτό σε ιδέες και καινοτόμες δράσεις, το οποίο θα ξεφεύγει από τις συνηθισμένες νόρμες, θα αναπτύσσει τον εθελοντισμό και θα είναι ιδιαίτερα ελκυστικό στα παιδιά. Τελικά τα κατάφερε και το ήδη το 4o έχει γίνει ένα από τα καλύτερα δημόσια σχολεία της Ελλάδας.
Επηρεασμένος από τον Αλέξανδρο Δελμούζο, ο κ. Σιούτας με όρεξη και μεράκι που πηγάζουν από την αγάπη του για τα παιδιά, λειτουργεί ένα σχολείο το οποίο διαθέτει έναν μετεωρολογικό σταθμό ενταγμένο στο δίκτυο του Εθνικού Αστεροσκοπείου, έναν δικό του αισθητήρα καταγραφής σεισμών που συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο Stanford της Καλιφόρνια, έναν μεγάλο καταπράσινο κήπο στην ταράτσα όπου οι μαθητές φυτεύουν τους δικούς τους βιολογικούς λαχανόκηπους, ενώ τα παιδιά δείχνουν ιδιαίτερο ζήλο για το λιοστάσι που υπάρχει στο χώρο, το ηλιακό φουρνάκι, τα σημεία για ανακύκλωση και το κατοπτρικό τηλεσκόπιο.
«Είμαι ένας εκπαιδευτικός που αναζητά την καινοτομία και την ενίσχυση της αυτενέργειας ώστε το σχολείο να ξεφύγει από το συμπεριφοριστικό μοντέλο. Πιστεύω στο βιωματικό σχολείο και στην ανάδειξη ενός συνεργατικού μοντέλου εκπαίδευσης που θα δίνει έμφαση στην μαθητοκεντρική αρχή και θα προσπαθεί να εκριζώσει τη στείρα γνώση», δηλώνει ο κ. Σιούτας στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ».
Πάντως, όπως ο ίδιος εξηγεί, όλες αυτές οι δραστηριότητες δεν θα μπορούσαν να γίνουν πραγματικότητα χωρίς τη συνεργασία εκπαιδευτικών, γονέων, μαθητών και τοπικής κοινωνίας.
«Πρόκειται για μια συλλογική προσπάθεια, όπου ο καθένας δίνει τον καλύτερό του εαυτό. Είμαστε μια ομάδα που αγαπάμε τη μάθηση και τα παιδιά και για το λόγο αυτό καταφέραμε να δημιουργήσουμε ένα σχολείο το οποίο αγαπούν τα παιδιά και εμπιστεύονται οι γονείς».
Δραστηριότητες...
Σε κάθε περίπτωση, εκείνο που κάνει το 4ο δημοτικό σχολείο Ν. Σμύρνης να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία της χώρας, είναι οι πολυποίκιλες δραστηριότητές που λαμβάνουν χώρα κάθε Σάββατο.
Μοντέρνοι και παραδοσιακοί χοροί, τμήμα αστρονομίας, τμήμα ιντερνετικού ραδιοφώνου, θεατρική αγωγή και τμήμα θεάτρου σκιών, είναι μόνο κάποια από μαθήματα που έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν εντελώς δωρεάν οι μαθητές. Μάλιστα, το σχολείο διαθέτει και φορητή μονάδα αίματος όπου σε συνεργασία με το Αρεταίειο νοσοκομείο και τη βοήθεια 45 εθελοντών αιμοδοτών, καλύπτει προγράμματα αιμοδοσίας. Φέτος η αρχή θα γίνει στις 30 Νοέμβρη, ενώ στόχος του σχολείου είναι να δίνονται φιάλες αίματος τρεις φορές το χρόνο.
«Θεωρώ τη δημιουργία της τράπεζας αίματος από τους μεγαλύτερους στόχους που έχουμε βάλει», υπογραμμίζει ο κ. Σιούτας τονίζοντας παράλληλα τη συμβολή του δημάρχου Νέας Σμύρνης και του αντιδημάρχου πολιτιστικών κ. Χατζαντουριάν.
« Πολύ σημαντική είναι η βοήθεια του δημάρχου Ν. Σμύρνης κ. Τζολάκη αλλά και του κ. Χατζαντουριάν οι οποίοι είναι κοντά μας σε όλη αυτή την προσπάθεια και αποδεικνύουν έμπρακτα την αγάπη τους για τα σχολεία».
Προσφορές...
Ο απόηχος της προσπάθειας που γίνεται στη γειτονιά της Νέας Σμύρνης, έχει πλέον ξεπεράσει τα στενά πλαίσια της πρωτεύουσας, με αποτέλεσμα πολλοί εθελοντές από την επαρχία να εκφράζουν το ενδιαφέρον τους προκειμένου να βοηθήσουν στην περαιτέρω επέκταση του σχολείου.
Ενδεικτικό της ανταπόκρισης αυτής είναι το τηλεφώνημα μιας κυρίας από την Αρτέμιδα η οποία προσφέρθηκε να φτιάξει αφιλοκερδώς ένα σάιτ προκειμένου να μαθαίνει πιο εύκολα ο κόσμος για τις δράσεις του σχολείου. Ακόμη, ένας φυσικός από την Πάτρα πρότεινε να διαμορφωθεί ένας χώρος όπου οι μικροί μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να κάνουν πειράματα και να μυηθούν στην συγκεκριμένη επιστήμη. Πριν λίγες ημέρες μάλιστα, ο κ. Σιούτας δέχθηκε κι ένα τηλεφώνημα από ένα σχολείο της Αγγλίας.
«Η υποδιευθύντρια ενός σχολείο στο Όξφορντ μου τηλεφώνησε και μου πρότεινε αδελφοποίηση των σχολείων. Η ανταπόκριση του κόσμου είναι μεγάλη και συγκινητική κι εδώ αναδεικνύεται το μεγαλείο τουΈλληνα. Πρόκειται για έναν λαό που έχει φιλότιμο και το δείχνει έμπρακτα αρκεί να αντιληφθεί ότι υπάρχει όραμα».
«Καλύτεροι από τα ιδιωτικά»Εχοντας εργαστεί σε δηµόσια και ιδιωτικά σχολεία στα 36 χρόνια της εκπαιδευτικής του πορείας, ο κ. Σιούτας θεωρεί πως το δηµόσιο σχολείο µπορεί να φέρει εις πέρας το έργο του µε µεγάλη επιτυχία και να φανεί αντάξιο των ιδιωτικών σε όλα τα επίπεδα. «Το δηµόσιο σχολείο µπορεί να ανταγωνιστεί το ιδιωτικό, καθώς οι δείκτες ποιότητας που έχει το 4ο, αλλά και πολλά άλλα δηµόσια σχολεία είναι πολύ πιο ανεβασµένοι από εκείνους των ιδιωτικών. Πιστεύω στο δηµόσιο σχολείο και γι’ αυτό ακριβώς το υπηρετώ πιστά τόσα χρόνια», υπογραµµίζει. Πάντως, ο κ. Σιούτας δεν εθελοτυφλεί και αναγνωρίζει τις δυσκολίες που περνούν τα τελευταία χρόνια οι Ελληνες εκπαιδευτικοί. «Τα προβλήµατα των εκπαιδευτικών σήµερα είναι τεράστια, αλλά εδώ φαίνεται η µεγαλοσύνη του Ελληνα δασκάλου, ο οποίος συνεχίζει να αγωνίζεται και να προσπαθεί», καταλήγει.
Όταν πριν από τρία χρόνια έγινε διευθυντής στο 4ο δημοτικό σχολείο Νέας Σμύρνης, ο κ. Νίκος Σιούτας, δρ Ψυχολογίας, ειδικός παιδαγωγός και πρώην σχολικός σύμβουλος, είχε ένα όραμα: να δημιουργήσει ένα σχολείο ανοιχτό σε ιδέες και καινοτόμες δράσεις, το οποίο θα ξεφεύγει από τις συνηθισμένες νόρμες, θα αναπτύσσει τον εθελοντισμό και θα είναι ιδιαίτερα ελκυστικό στα παιδιά. Τελικά τα κατάφερε και το ήδη το 4o έχει γίνει ένα από τα καλύτερα δημόσια σχολεία της Ελλάδας.
Επηρεασμένος από τον Αλέξανδρο Δελμούζο, ο κ. Σιούτας με όρεξη και μεράκι που πηγάζουν από την αγάπη του για τα παιδιά, λειτουργεί ένα σχολείο το οποίο διαθέτει έναν μετεωρολογικό σταθμό ενταγμένο στο δίκτυο του Εθνικού Αστεροσκοπείου, έναν δικό του αισθητήρα καταγραφής σεισμών που συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο Stanford της Καλιφόρνια, έναν μεγάλο καταπράσινο κήπο στην ταράτσα όπου οι μαθητές φυτεύουν τους δικούς τους βιολογικούς λαχανόκηπους, ενώ τα παιδιά δείχνουν ιδιαίτερο ζήλο για το λιοστάσι που υπάρχει στο χώρο, το ηλιακό φουρνάκι, τα σημεία για ανακύκλωση και το κατοπτρικό τηλεσκόπιο.
«Είμαι ένας εκπαιδευτικός που αναζητά την καινοτομία και την ενίσχυση της αυτενέργειας ώστε το σχολείο να ξεφύγει από το συμπεριφοριστικό μοντέλο. Πιστεύω στο βιωματικό σχολείο και στην ανάδειξη ενός συνεργατικού μοντέλου εκπαίδευσης που θα δίνει έμφαση στην μαθητοκεντρική αρχή και θα προσπαθεί να εκριζώσει τη στείρα γνώση», δηλώνει ο κ. Σιούτας στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ».
Πάντως, όπως ο ίδιος εξηγεί, όλες αυτές οι δραστηριότητες δεν θα μπορούσαν να γίνουν πραγματικότητα χωρίς τη συνεργασία εκπαιδευτικών, γονέων, μαθητών και τοπικής κοινωνίας.
«Πρόκειται για μια συλλογική προσπάθεια, όπου ο καθένας δίνει τον καλύτερό του εαυτό. Είμαστε μια ομάδα που αγαπάμε τη μάθηση και τα παιδιά και για το λόγο αυτό καταφέραμε να δημιουργήσουμε ένα σχολείο το οποίο αγαπούν τα παιδιά και εμπιστεύονται οι γονείς».
Δραστηριότητες...
Σε κάθε περίπτωση, εκείνο που κάνει το 4ο δημοτικό σχολείο Ν. Σμύρνης να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία της χώρας, είναι οι πολυποίκιλες δραστηριότητές που λαμβάνουν χώρα κάθε Σάββατο.
Μοντέρνοι και παραδοσιακοί χοροί, τμήμα αστρονομίας, τμήμα ιντερνετικού ραδιοφώνου, θεατρική αγωγή και τμήμα θεάτρου σκιών, είναι μόνο κάποια από μαθήματα που έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν εντελώς δωρεάν οι μαθητές. Μάλιστα, το σχολείο διαθέτει και φορητή μονάδα αίματος όπου σε συνεργασία με το Αρεταίειο νοσοκομείο και τη βοήθεια 45 εθελοντών αιμοδοτών, καλύπτει προγράμματα αιμοδοσίας. Φέτος η αρχή θα γίνει στις 30 Νοέμβρη, ενώ στόχος του σχολείου είναι να δίνονται φιάλες αίματος τρεις φορές το χρόνο.
«Θεωρώ τη δημιουργία της τράπεζας αίματος από τους μεγαλύτερους στόχους που έχουμε βάλει», υπογραμμίζει ο κ. Σιούτας τονίζοντας παράλληλα τη συμβολή του δημάρχου Νέας Σμύρνης και του αντιδημάρχου πολιτιστικών κ. Χατζαντουριάν.
« Πολύ σημαντική είναι η βοήθεια του δημάρχου Ν. Σμύρνης κ. Τζολάκη αλλά και του κ. Χατζαντουριάν οι οποίοι είναι κοντά μας σε όλη αυτή την προσπάθεια και αποδεικνύουν έμπρακτα την αγάπη τους για τα σχολεία».
Προσφορές...
Ο απόηχος της προσπάθειας που γίνεται στη γειτονιά της Νέας Σμύρνης, έχει πλέον ξεπεράσει τα στενά πλαίσια της πρωτεύουσας, με αποτέλεσμα πολλοί εθελοντές από την επαρχία να εκφράζουν το ενδιαφέρον τους προκειμένου να βοηθήσουν στην περαιτέρω επέκταση του σχολείου.
Ενδεικτικό της ανταπόκρισης αυτής είναι το τηλεφώνημα μιας κυρίας από την Αρτέμιδα η οποία προσφέρθηκε να φτιάξει αφιλοκερδώς ένα σάιτ προκειμένου να μαθαίνει πιο εύκολα ο κόσμος για τις δράσεις του σχολείου. Ακόμη, ένας φυσικός από την Πάτρα πρότεινε να διαμορφωθεί ένας χώρος όπου οι μικροί μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να κάνουν πειράματα και να μυηθούν στην συγκεκριμένη επιστήμη. Πριν λίγες ημέρες μάλιστα, ο κ. Σιούτας δέχθηκε κι ένα τηλεφώνημα από ένα σχολείο της Αγγλίας.
«Η υποδιευθύντρια ενός σχολείο στο Όξφορντ μου τηλεφώνησε και μου πρότεινε αδελφοποίηση των σχολείων. Η ανταπόκριση του κόσμου είναι μεγάλη και συγκινητική κι εδώ αναδεικνύεται το μεγαλείο τουΈλληνα. Πρόκειται για έναν λαό που έχει φιλότιμο και το δείχνει έμπρακτα αρκεί να αντιληφθεί ότι υπάρχει όραμα».
«Καλύτεροι από τα ιδιωτικά»Εχοντας εργαστεί σε δηµόσια και ιδιωτικά σχολεία στα 36 χρόνια της εκπαιδευτικής του πορείας, ο κ. Σιούτας θεωρεί πως το δηµόσιο σχολείο µπορεί να φέρει εις πέρας το έργο του µε µεγάλη επιτυχία και να φανεί αντάξιο των ιδιωτικών σε όλα τα επίπεδα. «Το δηµόσιο σχολείο µπορεί να ανταγωνιστεί το ιδιωτικό, καθώς οι δείκτες ποιότητας που έχει το 4ο, αλλά και πολλά άλλα δηµόσια σχολεία είναι πολύ πιο ανεβασµένοι από εκείνους των ιδιωτικών. Πιστεύω στο δηµόσιο σχολείο και γι’ αυτό ακριβώς το υπηρετώ πιστά τόσα χρόνια», υπογραµµίζει. Πάντως, ο κ. Σιούτας δεν εθελοτυφλεί και αναγνωρίζει τις δυσκολίες που περνούν τα τελευταία χρόνια οι Ελληνες εκπαιδευτικοί. «Τα προβλήµατα των εκπαιδευτικών σήµερα είναι τεράστια, αλλά εδώ φαίνεται η µεγαλοσύνη του Ελληνα δασκάλου, ο οποίος συνεχίζει να αγωνίζεται και να προσπαθεί», καταλήγει.